Veelgestelde vragen

Ik ben al bij de voedselbank aangemeld. Moet ik me dan ook nog aanmelden bij de Energiebank?

De Energiebank werkt weliswaar samen met de Voedselbank, maar heeft eigen aanmeldingscriteria. Om hulp te ontvangen van de Energiebank is een aparte aanmelding nodig.

Mijn inkomen lijkt te hoog om hulp te ontvangen bij de Energiebank. Wat nu?

Helaas kom je dan niet in aanmerking voor steun van de Energiebank. Om voor hulp van de Energiebank in aanmerking te komen, gelden voorwaarden voor het netto inkomen per maand. De Energiebank hanteert als inkomensgrens een inkomen van maximaal 120 procent van de actuele bijstandsnorm. Kijk ook eens op https://www.energiebanknederland.nl/ontvang-energie/

Maakt het uit bij welke energieleverancier ik zit?

Nee dit maakt niet uit. De Energiebank zal zich inzetten, ongeacht bij welke energieleverancier je zit. Voorwaarde voor het geven van de korting op je energierekening is wel dat de energieleverancier samenwerkt met de Energiebank. Wanneer dit niet het geval is, kan de Energiebank op een andere wijze zorgen voor financiële ondersteuning.

Ik ontvang geen uitkering van de gemeente. Kan ik toch hulp aanvragen?

Dan kun je nog steeds in aanmerking komen voor de Energiebank. Om voor hulp van de Energiebank in aanmerking te komen, gelden voorwaarden voor het netto inkomen per maand. De Energiebank hanteert als inkomensgrens een inkomen van maximaal 120 procent van de actuele bijstandsnorm. Onder inkomen verstaat de Energiebank inkomen uit werk of uitkering. Kijk ook eens op https://www.energiebanknederland.nl/ontvang-energie/

Moet ik een energieschuld hebben bij mijn leverancier om hulp aan te vragen? Of juist niet?

Je hoeft geen energieschuld te hebben om in aanmerking te komen voor hulp.

Als je een betalingsachterstand of schuld hebt bij je energieleveranciers, dan geef je dit aan bij je aanmelding . Wanneer je bent toegelaten voor hulp, kan de Energiebank je helpen door (een deel van) de openstaande schuld bij je energieleverancier af te betalen.

Hoe kan het dat ik een flyer heb gekregen maar mijn buurman niet?

Dat kan gebeuren, omdat we soms flyers op bepaalde plekken verspreiden. Natuurlijk kan je buurman zich ook aanmelden als hij aan de voorwaarden voldoet. Hij kan direct kijken op www.energiebanknederland.nl/ontvang-energie/ om te zien of hij in aanmerking komt.

Mijn hulpverlener is niet bereikbaar. Wat moet ik nu doen?

Dat is vervelend. Helaas kun je je echt alleen via je hulpverlener aanmelden. Hopelijk kun je hem/haar snel bereiken! Neem indien mogelijk contact op met de hulpinstantie of er een andere hulpverlener is die je kan aanmelden.

Mag mijn hulpverlener het aanmeldformulier zonder mij invullen?

Ja dat mag. Het is wel belangrijk dat je hulpverlener bij jou alle belangrijke informatie opvraagt, en dat je zelf ook echt interesse hebt in de Energiebank en graag energie wilt besparen.

Ik heb geen hulpverlener. Kan ik me toch aanmelden bij de Energiebank?

Als je geen hulp ontvangt van een hulpverlenende instantie, kun je jezelf bij de Energiebank aanmelden. De Energiebank hanteert hiervoor de GelrePas als inkomenscheck. Hiervoor dien je in bezit te zijn van een geldige GelrePas. Kijk voor een volledig overzicht van de voorwaarden voor aanmelden op https://www.energiebanknederland.nl/ontvang-energie/

Mijn Gelrepas is verlopen of verloopt bijna. Mag ik me toch aanmelden?

Op het moment van aanmelden, moet de Gelrepas nog tenminste twee maanden geldig zijn.

Hoe lang duurt het na mijn aanmelding voor ik hulp krijg?

De Energiebank doet haar best om je aanmelding zo snel mogelijk te verwerken. Als het te lang duurt, stuur dan een e-mail naar info@energiebanknederland.nl, en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op. Wanneer je je hebt aangemeld via je hulpverlener, neemt de Energiebank contact op met je hulpverlener voor een terugkoppeling.

 

Nadat je bent toegelaten, koppelt de Energiebank je zo snel mogelijk aan een energiecoach. Hierbij kijken we ook naar welke energiecoach goed bij je past. Heel soms komt het voor dat we niet direct een energiecoach beschikbaar hebben. Dan duurt het iets langer voordat het traject start. Je krijgt dan van ons bericht.

Hoe lang duurt het totale hulptraject?

Nadat je bent toegelaten, wordt je gekoppeld aan een van onze energiecoaches. Vanaf dat moment start ook het traject. Dit traject duurt zes maanden.

Moet ik mijn energiecoach per se tot mijn huis toelaten?

Om jou goed te kunnen helpen, is het voor onze energiecoaches belangrijk om bij jou thuis te komen. Zo zien ze meteen waar je energie op kan besparen, en kunnen jullie direct aan de slag.

Mag ik mijn energiecoach zelf uitzoeken?

Je kunt een energiecoach niet zelf uitzoeken. De Energiebank doet haar best om je te koppelen aan een energiecoach die goed bij je past.

Hulp kan bestaan uit financiele steun. Maar wat betekent die eenmalige korting? Hoeveel krijg ik en wanneer?

Dit betekent dat je een korting op je energierekening krijgt. Wanneer er sprake is van een schuld of betalingsachterstand bij je energieleverancier, helpt de Energiebank door (een deel van) deze schuld af te betalen. In andere gevallen wordt er een korting via de jaarafrekening van je energieleverancier gegeven. Afhankelijk van je woonsituatie, varieert de hoogte van de korting of afbetaling bij schuld tussen de 180 en 300 euro.

Wanneer je de korting ontvangt, hangt af van wanneer je jaarafrekening verschijnt.

Hoe vindt de verrekening plaats met mijn energieleverancier?

Dit regelt de Energiebank direct met je energieleverancier. Hierover ontvang je van ons bericht. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen.

Heb je een andere vraag?

Het energieke team van de Energiebank staat je met alle plezier te woord!

 

Je kunt contact met ons opnemen via info@energiebanknederland.nl

Stichting Energiebank Nederland
Postbus 30004
6803 AA Arnhem

 

Volg ons op social media om op de hoogte te blijven.